THE PASSENGERS OF THE NIGHT / LES PASSAGERS DE LA NUIT – by Mikhael Hers

THE PASSENGERS OF THE NIGHT / LES PASSAGERS DE LA NUIT – by Mikhael Hers

F 2022 Les passagers de la nuit
German Title: PASSAGIERE DER NACHT
Theatrical release (Germany): January 5, 2023
Director: Mikhael Hers
With Charlotte Gainsbourg, Quito Rayon-Richter, Noée Abita, Megan Northam, Thibault Vinçon, Emmanuelle Béart, Laurent Poitrenaux
Camera: Sebastien Buchmann
Music: Anton Sanko
Length: 111 mins.

Paris, May 10, 1981, a special day for France. Mitterrand’s supporters euphorically celebrate the victory against the conservative incumbent Giscard d’Estaing. Élisabeth (Charlotte Gainsbourg) is also celebrating with her family. That same night, the young stray Talulah (Noée Abita) arrives in Paris. Radio presenter Vanda Dorval (Emmanuelle Béart) hosts her program “Passengers of the Night” and asks the listeners to tell about the night.

THE PASSENGERS OF THE NIGHT / LES PASSAGERS DE LA NUIT – by Mikhael Hers
THE PASSENGERS OF THE NIGHT / LES PASSAGERS DE LA NUIT – by Mikhael Hers

Three years later. In a difficult life situation, Élisabeth was left by her husband. The children have worries too, Matthias doesn’t have it easy at school, Judith hasn’t done much since she graduated from high school. Élisabeth finds a modestly-paying but self-confident job in radio: as a telephone operator for Vanda Dorval. There she also meets Talulah, now 18, who lives in squats. She spontaneously lets the young woman live with her for a while. The children get along well with her, they sneak into the cinema together and end up in an Eric Rohmer film. Talulah likes cinema because it’s warm there and you forget about yourself. Later Matthias even falls in love with her. For the first time she experiences family warmth, but one day she packs her things and secretly disappears.

THE PASSENGERS OF THE NIGHT / LES PASSAGERS DE LA NUIT – by Mikhael Hers

Élisabeth and her children find themselves in troubled upheavals, and Talulah is helping to change their attitudes towards life. Director Mikhaël Hers avoids depicting dramatic turns and serious conflicts. This is exactly what makes “The Passengers of the Night”, which premiered at the Berlinale, a credible, tenderly told film. It’s the lovingly portrayed characters that we become friends with, the wonderful Charlotte Gainsbourg as Élisabeth, the magnificently versatile Emmanuelle Béart as the presenter, young, talented Noée Abita as Talulah. We accompany her on a section of her life, and a mixture of worries, melancholy, confidence and hope hovers over everything. But Hers achieves even more: He interweaves the everyday narrative with a subtext of contemporary and cultural history. Rohmer’s films play a role, as does the actress Pascale Ogier, who died young and who has a homage with the role of Talulah. And towards the end, Joe Dassin’s song brings tears to our eyes: „Et si tu n’existais pas…“

THE PASSENGERS OF THE NIGHT / LES PASSAGERS DE LA NUIT – by Mikhael Hers

German version:

Passagiere der Nacht
F 2022 Les passagers de la nuit
(THE PASSENGERS OF THE NIGHT)

Kinostart (Deutschland): 5. Januar 2023
Regie: Mikhaël Hers
Mit Charlotte Gainsbourg, Quito Rayon-Richter, Noée Abita, Megan Northam, Thibault Vinçon, Emmanuelle Béart, Laurent Poitrenaux
Kamera: Sébastien Buchmann
Musik: Anton Sanko
Länge: 111 min.

Paris, 10. Mai 1981, ein besonderer Tag für Frankreich. Mitterands Unterstützer feiern euphorisch den Sieg gegen den bürgerlichen Amtsinhaber Giscard d’Estaing. Auch Élisabeth (Charlotte Gainsbourg) feiert mit ihrer Familie. In derselben Nacht kommt die junge Streunerin Talulah (Noée Abita) in Paris an. Die Radiomoderatorin Vanda Dorval (Emmanuelle Béart) moderiert ihre Sendung „Passagiere der Nacht“ und fordert die Zuhörer auf, von der Nacht zu erzählen.

Drei Jahre später. In einer schweren Lebenssituation wurde Élisabeth von ihrem Mann verlassen. Auch die Kinder haben Sorgen, Matthias hat es in der Schule nicht leicht, Judith hat seit dem Abitur nicht viel getan. Élisabeth findet beim Radio einen mäßig bezahlten Job, der ihr aber Selbstvertrauen gibt: als Telefonistin für Vanda Dorval. Dort begegnet sie auch Talulah, inzwischen 18, die in besetzten Häusern unterkommt. Kurzentschlossen lässt sie die junge Frau einige Zeit bei sich wohnen. Die Kinder verstehen sich gut mit ihr, gemeinsam schmuggeln sie sich ins Kino und landen in einem Eric Rohmer-Film. Talulah mag Kino, weil es dort warm ist und man sich selbst vergisst. Matthias verliebt sich schließlich sogar in sie. Erstmals erlebt sie familiäre Wärme, doch eines Tages packt sie ihre Sachen und verschwindet heimlich.

THE PASSENGERS OF THE NIGHT / LES PASSAGERS DE LA NUIT – by Mikhael Hers

Élisabeth und ihre Kinder befinden sich in sorgenvollen Umbruchssituationen, und ausgerechnet Talulah trägt dazu bei, dass sich ihre Einstellungen zum Leben verändern. Mikhaël Hers vermeidet es, dramatische Wendungen und schwere Konflikte zu schildern. Genau das ist es, was „Passagiere der Nacht“, der auf der Berlinale seine Premiere feierte, zu einem glaubwürdigen, zärtlich erzählten Film macht. Es sind die liebevoll porträtierten Charaktere, mit denen wir uns anfreunden, Charlotte Gainsbourg als Élisabeth, die großartig vielschichtige Emmanuelle Béart als Moderatorin, Noée Abita als Talulah. Wir begleiten sie auf einem Ausschnitt ihres Lebens, und über allem schwebt eine Mischung aus Sorgen, Melancholie, Zuversicht und Hoffnung. Hers gelingt aber noch mehr: Er verwebt die Alltagserzählung mit einem Subtext von Zeit- und Kulturgeschichte. Rohmers Filme spielen eine Rolle, ebenso die früh gestorbene Schauspielerin Pascale Ogier, die mit Talulah eine Hommage erlebt. Und gegen Ende treibt uns Joe Dassins Chanson Tränen in die Augen: „Et si tu n’existais pas…“

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