ENGLISH VERSION BELOW
Ich stand dem Humboldt-Forum, also dem – mehr oder weniger – Wiederaufbau des Berliner Stadtschlosses ja immer skeptisch gegenüber. Ich glaube, es war eine politische Entscheidung, den Palast der Republik abzureisen, und weniger eine Frage des Asbests. Ich meine, dass man ein repräsentatives Gebäude undemokratischer Zeiten gegen ein anderes repräsentatives Gebäude undemokratischer Zeiten ersetzt hat. Aber nun steht’s da halt und da sind wir Berliner manchmal schlecht gelaunt, manchmal aber auch recht pragmatisch, und so halte ich’s auch und gehe da hin – und gehe da eigentlich ziemlich gerne hin, manches ist vielleicht architektonisch – naja -fragwürdig, aber ich hänge da gerne rum, gehe gerne in die Ausstellungen, muss die Berlin Global-Ausstellung außerordentlich loben, war schon im Keller, wo die Spuren des Stadtschlosses aufgeschlossen wurden – und wer weiß wie sehr das alles noch vom Leben ergriffen wird, wenn erstmal der Platz rund ums Humboldt-Forum endgültig fertig ist.
Und noch was: Ich habe regelmäßig, wenn ich dort bin, jemanden dabei, der historisch unbelastet ist, noch nicht viel über feudale Zeiten weiß und realsozialistische Zeiten nicht mehr erlebt hat: meinen siebenjährigen Sohn. Und der – Trommelwirbel: findet es richtig großartig dort und geht gerne hin. Und der muss möglicherweise noch viel mehr Zeit seines Lebens mit diesem Gebäude verbringen als wir erwachsenen Hobbyarchitekturkritiker.
Aber abgesehen davon hat das Humboldt-Forum gemeinsam mit dem Berliner Deutschen Kunstverlag sich einer Sache angenommen, die ich – wie leider öfters bei großen Gebäuden der Berliner Öffentlichkeit – viel zu wenig im Auge habe: nämlich der Kunst an und im Bau. „Contemporary Art in the Humboldt Forum“ heißt das Buch, das auch auf Deutsch erschienen ist. Die Kulturstaatsministerin Claudia Roth hat ein kurzes Vorwort geschrieben („The Humboldt Forum aspires tob e a place of democratic and open international debate“).
Das Buch präsentiert dann in zwei Abschnitten (Art in Architecture, Contemporary Art in the Exhibitions) und vierzehn Kapiteln die Kunst am Bau und in den Ausstellungen. Und was muss ich sagen: Das Buch wirkte ganz schön augenöffnend dafür, wie blind ich der Kunst am Bau gegenüber manchmal bin. Ein paar Sachen kannte ich, hatte ich wahrgenommen und geschätzt, etwa die wundervolle Akustikinstallation „Der Kosmos – Things Fall Apart“ von Emeka Ogboh auf dem Dach des Humboldt Forum – übrigens eines der großen Erlebnisse eines jeden Humboldt-Humboldt-Forum-Besuchs, das Dach eben, das auch uns Berlinern neue, ungewohnte Perspektiven der Stadtwahrnehmung bietet.
Oder die großartige Deckenkonstruktion des Museums für Asiatische Kunst von Wang Shu, eine beeindruckende gleichzeitig fragil und stabil wirkende dachartige Konstruktion, als wär sie aus riesigen Streichhölzern zusammengebastelt. Wundervoll auch Antonio Oles „Township Wall“ im Ethnologischen Museum, das den bunten Architekturflickenteppich eines südafrikanischen Townships nachstellt.
Bisher übersehen habe ich Tim Trantenroths Wandkunst ohne Titel, die im „Portal 5“ die ja eigentlich ikonische Fassade des Palastes der Republik imitiert, eine so einfache wie sich aufdrängende Idee, dass man ja doch vielleicht jene Existenz des für ein paar Jahrzehnte (Bau: 1973-1976, Abriss: 2006-2008) so bedeutenden ostdeutschen Gebäudes in Erinnerung ruft. „It’s worth examining the work in detail and taking in the artist’s painting technique, which only reveals itself at close range – a captivating, endlessly fascinating configuration of fields and lines in colour”, schreibt Anja Tack in ihrem Text über Trantenroths Werk. Werde ich dann bei meinem nächsten Besuch umsetzen.
Wer sich nun also wohlwollend mit dem realexistierenden Humboldt-Forum auseinandersetzen möchte, dem sei dieser Band unbedingt empfohlen, eben weil er dabei hilft, ein Gebäude sowie dessen damit verbundener Gegenwartskunst zu entdecken.
Contemporary Art in the Humboldt Forum
Herausgegeben von: Stiftung Humboldt Forum im Berliner Schloss
Gebunden
34,00 €
Oktober 2022
192 Seiten
150 Farbabbildungen
Gebunden
978-3-422-99031-9
ENGLISH VERSION
I was always skeptical about the Humboldt Forum, i.e. the – more or less – reconstruction of the Berlin City Palace. I believe leaving the Palace of the Republic was a political decision and not so much a question of asbestos. I think that a representative building from undemocratic times has been replaced by another representative building from undemocratic times. But that’s the way it is and we Berliners are sometimes in a bad mood, but sometimes also quite pragmatic, and that’s how I think about it and go there – and actually quite enjoy going there, some things are perhaps architecturally – well – questionable, but I’m stuck likes to go around there, likes to go to the exhibitions, has to praise the Berlin Global exhibition extraordinarily, was already in the basement, where the traces of the city palace were uncovered – and who knows how much life will still take hold of all this once the square is round around the Humboldt Forum is finally finished.
And one more thing: when I’m there, I regularly have someone with me who is historically unencumbered, doesn’t know much about feudal times and hasn’t experienced real-socialist times: my seven-year-old son. And the – drum roll: thinks it’s really great there and likes to go there. And he may have to spend a lot more of his life with this building than we adult amateur architecture critics do.
But apart from that, the Humboldt Forum, together with the Berliner Deutscher Kunstverlag, has taken on an issue that I – as unfortunately often happens with large buildings in the Berlin public – pay far too little attention: namely the art on and in the building. „Contemporary Art in the Humboldt Forum“ is the name of the book, which has also been published in German. The Minister of State for Culture, Claudia Roth, wrote a short foreword („The Humboldt Forum aspires tob e a place of democratic and open international debate“).
The book then presents the art in the building and in the exhibitions in two sections (Art in Architecture, Contemporary Art in the Exhibitions) and fourteen chapters. And what do I have to say: The book was quite eye-opening for how blind I sometimes am to art in construction. I knew a few things, had noticed and appreciated them, such as the wonderful acoustic installation „Der Kosmos – Things Fall Apart“ by Emeka Ogboh on the roof of the Humboldt Forum – by the way, one of the great experiences of every visit to the Humboldt-Humboldt Forum, that roof that also offers us Berliners new, unusual perspectives on how we perceive the city.
Or the magnificent ceiling construction of the Museum of Asian Art by Wang Shu, an impressive roof-like construction that appears both fragile and stable at the same time, as if it were tinkered together from giant matchsticks. Also wonderful is Antonio Ole’s “Township Wall” in the Ethnological Museum, which recreates the colorful patchwork architecture of a South African township.
So far I have overlooked Tim Trastenroth’s untitled wall art, which in „Portal 5“ imitates the actually iconic facade of the Palace of the Republic, an idea that is as simple as it is obvious, that one might perhaps be able to imagine the existence of the for a few decades (building: 1973-1976, demolition: 2006-2008) of such an important East German building. „It’s worth examining the work in detail and taking in the artist’s painting technique, which only reveals itself at close range – a captivating, endlessly fascinating configuration of fields and lines in colour“, writes Anja Tack in her text about Traantenroth’s work. I’ll implement that on my next visit.
This volume is highly recommended for anyone who would like to take a good look at the existing Humboldt Forum, precisely because it helps to discover a building and the contemporary art associated with it.
Contemporary Art in the Humboldt Forum
Published by: Humboldt Forum Foundation in the Berlin Palace
Bound
€34.00
October 2022
192 pages
150 color illustrations
Hardcover
978-3-422-99031-9